Kategorier
HÄLSA PERSONLIG UTVECKLING

Skänk både liv till åren och år till livet!


Ålderstrappan känner du kanske till. En kurbitsmålning från mitt hemlandskap Dalarna, som avser visa åldrandets skeden från födelse till död. 

De flesta av er som har hittat fram till den här artikeln har redan nått den aktningsvärda åldern av 50+. Många av er är även äldre än så, någon till och med mycket äldre än så. 

När det gäller din ålder finns det två siffror. Din kronologiska ålder, vilken visar hur många födelsedagar du har firat, är den ena. Men det finns också något som vi kan kalla din fysiska ålder – som berättar hur gammal din kropp egentligen är, baserat på hur den fungerar och hur mycket slitage dina celler har fått utstå.

Du kan inte ändra din kronologiska ålder, men du kan göra mycket för att vända din fysiska ålder. Med rätt verktyg kan din kropp och hjärna bli som en 30-årings, även om du har nått den aktningsvärda åldern av 50. 

Hur gammal är du – egentligen?

Under de senaste åren har forskare utvecklat tester som räknar ut den fysiska åldern. De har också upptäckt att din fysiska ålder är en mycket bättre förutsägare för livslängd än din kronologiska ålder.

Om du tar väl hand om dig själv är det möjligt att vara 50 år gammal kronologiskt, men med en 30-årig fysiska ålder. Om du däremot försummar din kropp kan du ha en 50-årig fysisk ålder redan när du fyller 30 år.

Med rätt verktyg kan du ändra din fysiska ålder genom att fysiskt föryngra din kropp, och du kan göra det snabbare än du kanske tror.

Stress åldrar dig snabbare än något annat. Jämför foton av till exempel USAs presidenter före och efter deras tid i ämbetet. Efter några år med stress dygnet runt ser de ut som om de har åldrats 20 år.

Kronisk stress får dig att åldras på två sätt. För det första ökar det de fria radikalerna – föreningar som skadar dina celler och orsakar inflammationer. De fria radikalerna ökar när du pressar dig själv över gränserna för vad den tål, och om du gör det för ofta påskyndar de åldrandet på cellnivå.

För det andra ökar ihållande stress din produktion av kortisol. Kortisol är det hormon din kropp producerar som svar på ett omedelbart hot. Hormonet stänger av funktioner som ämnesomsättning och exekutiv hjärnfunktion, vilket omfördelar din energi, för du ska kunna ägna dina kraftresurser åt att hantera faran du befinner dig i.

Kortisol bryter även ner muskelvävnad så att du får mer glukos i systemet att använda som kortvarigt bränsle.

Den alarmreaktion i kroppen som stress är, är förstås en användbar reaktion om du flyr hals över huvud från en fara eller kämpar för att försvara dig.

Samtidigt är din kropp oförmögen att skilja mellan omedelbara, påtagliga hot och mer abstrakta hot. Rädsla för att bli avskedad, förlora hus och hem, för att bli gammal och sjuk eller för den delen när arbetsuppgifter och plikter hopar sig, till exempel. 

När du har konstanta stressnivåer, även på en lägre nivå, stör den ökade produktionen av kortisol kontinuerligt din ämnesomsättning, hjärnans funktion, bibehållandet av din muskelmassa med mera. Med tiden kommer du att fysiskt åldras snabbare än vad du annars skulle göra.

Att göra något år stressen i ditt liv kan därför vara en av de bästa investeringarna som du kan göra för ditt välbefinnande. Det kommer att kunna ge dig både fler år av liv och att skänka mer liv åt åren som går.

Ge dig själv verktygen för att hantera stressen i ditt liv! 

De mest hälsobefrämjande verktygen för att hantera stress och dess negativa effekter på din hälsa och fysiska ålder är:

  • Regelbunden motion.
  • Regelbunden avslappning av kropp och sinne.
  • Goda sömnvanor.
  • Goda kostvanor.
  • Befrämja lust och glädje i livet.

Inom ramarna för verksamheten på webbsidan slappna-av.nu kommer du att hitta verktygen som du behöver. Där kan du t.ex hitta:

Jag hälsar dig välkommen att göra ett besök.

Varmt från,

Björn Solum

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *